2010. október 17., vasárnap

Majonéz és tartármártás házilag



Ma olyan ebédünk volt, amihez jól jtt volna a tartármártás, persze pont most nem volt otthon. Aztán meg elgondolkodtam,hogy tulajdonképpen miért is veszem az utóbbi időben készen, mikor régebben mindig itthon csináltam.
Úgyhogy előszedtem az ezeréves szakácskönyvemet, és kikerestem a receptjét. Bár nagyvonalakban emlékeztem rá, de azért úgy gondoltam,hogy jobb biztosra menni.

Pár perc alatt elkészült, és úgy döntöttem, hogy a majonézt és a tartármártást ezentúl végleg kihúzom a bevásárlólistámról. Hiszen ami kell bele, az mindig van otthon. Ráadásul kedvemre ízesíthetem, és mindig friss lesz, mindenféle E-betűk , tartósítószerek és emulgeálószerek nélkül.

Egy valami nagyon fontos: a tojás friss legyen és megbízható helyről származzon!!!
Mivel nyersen kerül felhasználásra, ez nagyon lényeges, hogy elkerüljük a szalmonella fertőzést.

Először jöjjenek a majonéz hozzávalói:

1 tojás
1 dcl olaj
1 kávéskanál mustár
1 kávéskanál citromlé


Arra figyeljünk, hogy a hozzávaló nagyjából egyforma hőfokúak legyenek.A tojásnak használhatjuk csak a sárgáját, vagy készülhet egész tojásból is. Én most ez utóbbit választottam, mégpedig azért,mert ki akartam próbálni így is, eddig csak a sárgáját használtam erre a célra.
Így is jó lett, talán egy picivel hígabb,mintha csak a sárgájából készült volna.

Az egész tojást egy tálba ütöttem, hozzáadtam a sót,mustárt és a citromlevet. Egy mixerrel a legnagyobb fokozatra kapcsolva alaposan összekevertem. Ekkor kezdtem hozzáadagolni az olajat. Eleinte csak nagyon óvatosan, cseppenként, majd mikor kezdett sűrűsödni, akkor kicsit bátrabban adagolva. Lényeg, hogy alaposan mixereljünk szét minden cseppet, különben kicsapódik az olaj, és a majonéz összefut.

Az alapmajonéz nagyon sok mártás és saláta alapanyaga, ebből készül például a tartármártás is.

Hozzávalók:

alapmajonéz
1 dcl tejföl
1 kávéskanál mustár
1-2 kávéskanál porcukor
csipetnyi frissen őrölt bors
pár csepp Worcester-mártás
citromlé ízlés szerint

Mindezt jól összekeverjük, és 1-2 órára hűtőbe tesszük, hogy az ízek jól összeérjenek.
Tovább ízesíthetjük még ízlésünk szerint finomra reszelt fokhagymával, vagy nagyon apróra vágott savanyú uborkával.

Tipp: a megjegyzéseknél kaptam olyan hozzászólást, hogy azért lett híg, mert kevés olajat raktam bele, sedith 1 tojáshoz 2 dcl olajat ajánl. Legközelebb én is kipróbálom.



7 megjegyzés:

sedith írta...

Szia!:)
Legközelebb, ha egész tojásból készíted, akkor magas falú edénybe tegyél mindent, amit felsoroltál és botmixerrel dolgozd el. És, ami a legfontosabb, az 1 dl olaj, az NAGYON kevés. Muszáj bele a 2-2,2 dl ahhoz, hogy nagyon jó kemény legyen. Ezért lett folyósabb, mintha csak sárgájával készítetted volna. Nem okoskodásként írtam le, csak egyszerűen megosztottam tapasztalataimat. Amióta felfedeztem ezt a félperces majonézt (mert valóban, félperc alatt készül el), nem is készítettem a hagyományos, csupán sárgájával készültet. :)
Üdv, Edith

Szemi írta...

Sedith, egyáltalán nem veszem okoskodásnak, hanem megköszönöm, hogy ezt leírtad! :))

Nekem 1 dcl volt írva olajból, nem mertem többet rakni bele. Legközelebb a tiéd szerint csinálom, és a botmixeres tippet is kipróbálom!

sedith írta...

Örülök, hogy nem haragszol...:)
Én sem szerettem ezt a fajta majonézt, mert mindig híg lett, mire a szomszédasszonyom, akitől "tanultam", felnyitotta a szemem: túl kevés olajat tettem. És igaza volt. Amúgy a hagyományoshoz én is kb. 1 decit szoktam használni.

Itt írtam le a botmixeres változatot: http://edithreceptjei.blogspot.com/2010/01/felperces-majonez.html

Bianka írta...

Én is csak sárgájával készítem. Ha szüleim jönnek, házilag készítem, mert apu allergiás a boltira, de magunknak a bolti is jó

Szemi írta...

sedith, semmi okom rá! :))

Bianka, köszi neked is a tippet.

Gizi írta...

Nagyon csábító recept, olyan szép színe lett. Én még nem csináltam itthon, mindig úgy veszem, de ezt kifogom próbálni.:)

Szemi írta...

Gizi, tényleg érdemes belefogni, mert pikk-pakk készen van, és a szép színét nem a mesterséges szinezékektől kapja, hanem a tojástól. :))