2010. április 17., szombat

Gyros pita kenyérben



Nagyon szeretem a gyrost, de utcán nem mindig lehet igazán finomat enni.Néha persze ki lehet fogni, de volt,hogy a kukában landolt, amit vettem.
Mégsem jutott eszembe sokáig,hogy ezt akár otthon is meg lehetne csinálni. Ismét Limaránál találtam rá a megoldásra. De még így is nehezen fogtam neki, féltem,hogy nem fognak olyan szépen kinyílni a pita kenyerek,mint ahogy nála láttam.
De kár volt ilyen sokáig várnom,mert az elkészítése egyszerű, és a tölteléket mindenki a saját ízlése szerint válogathatja össze.

Úgy döntöttem,hogy a húsokat nem üzletben kapható,kész pácba rakom,hanem én elkészítem otthon a saját pácomat. Úgyhogy kiballagtam a kertbe, és leszedtem egy csokor illatos fűszernövényt.
Került bele kakukkfű, oregáno,bazsalikom, és egy kevés zsálya és rozmaring is. A levélkéket lecsipegettem a száráról, és egy késes aprítóba raktam. Adtam hozzá még két szál újhagymát karikára vágva , és három gerezd fokhagymát, egy kevés frissen őrölt zöldborsot.Felöntöttem kb. 0,5 dcl extra szűz olivaolajjal, és az egészet összeturmixoltam.




80 dkg disznócombot nagyon vékony csíkokra vágtam,beleraktam egy üvegtálba, és ráöntöttem ezt a fűszeres pácot.Alaposan elkevertem a hússal, adtam hozzá még kb. 1 dcl olívaolajat, és lefedve a hűtőbe raktam. Legalább 1 órát hagyjuk pihenni, de inkább kicsit többet.

Utána egy wokba kevés olívaolajat öntöttem, felforrósítottam .A húst megsóztam,kapott még egy kis frissen őrölt borsot, majd a forró olajra dobtam. Fehéredésig pirítottam, ekkor megszórtam egy mokkáskanálnyi pirospaprikával is, elkevertem, és felöntöttem kb. 1 dcl vízzel. Lefedve hagytam,hogy a hús megpárolódjon. Mikor kellően puha lett, a fedő nélkül elforraltam a levét.



Közben készült a pita kenyér is, Limara receptje szerint. Annyit változtattam csak rajta, hogy nem tisztán graham lisztből csináltam ,hanem fele-fele arányban kevertem a kenyérliszttel.
Hozzávalók:

25 dkg BL-80 liszt
25 dkg graham liszt
3 dkg élesztő
3 dcl langyos víz
2 teáskanál só
1 teáskanál cukor
2 evőkanál olívaolaj

Ezeket a kenyérsütőgép dagasztóprogramjával bedagasztottam, majd átraktam egy kelesztőtálba, és 60 perc alatt szépen hagytam a duplájára kelni.
Ekkor gyúródeszkára raktam, és 8 részre osztottam. Mindegyiket gömbölyűre formáztam, és 10 percig letakarva pihenni hagytam.
A sütőt közben előmelegítettem 220 °C-ra.
A gombócokat egyenként 2-3 mm vastag kör alakra nyújtottam, majd a forró sütőbe raktam. A rácsra alufóliát tettem,és ezekre raktam a tésztákat, 2-3 darab fért be egyszerre.
5-6 perc alatt készre sültek, szépen felfújódtak.



Ízlés szerint adhatunk hozzá többféle zöldséget is. Nekem most zöldsaláta,újhagyma,paprika,paradicsom,lilakáposzta volt otthon.

Ami még a gyros elmaradhatatlan része, az az öntet. Én a következőképpen csináltam:

0,5 liter sűrű fehér joghurtba belereszeltem 2 gerezd fokhagymát, kicsit megsóztam. Mivel nem volt itthon kaprom, most a Kotányi féle kapros-joghurtos salátaöntet fűszerkeveréket használtam. Bár a rajta lévő recept szerint az egész zacskó kellene 3 dcl joghurthoz, én ezt sokallottam. Így kb. fél zacskóval öntöttem a 0,5 liter joghurthoz belőle. Így pont kellemes íze lett.
/Egyébként ez nem tartalmaz sem ízfokozót,sem tartósítószert. De ha van friss fűszerünk, inkább használjuk azt./

A pita kenyérbe mindenki ízlés szerint rakott a zöldségekböl, és a húsból. Aki csípősen kérte, az kapott bele pár csepp chiliszószt is.


3 megjegyzés:

Thrini írta...

Ez az étel, amit nagyon sűrűn megenne a gyermekem. Múlt hétvégén készítettem, csirkéből, csípős szósszal. 8 db pita sült, pillanatok alatt eltűnt. Nagyon jó ötlet a zöldfűszeres pác!

Névtelen írta...

Szia. Ez a mi kedvenc "gyors kajánk", már párszor én is elkészítettem. Graham liszt híján én sima lisztből csinálom a pitákat, úgy is kitűnő. Sakati.

szepyke írta...

Kiballagtam a kertben... ha tudnád, hogy nálunk mit találnál a "kertben"...:)))))