2011. június 3., péntek

Sült eperdzsem



Mostanában folyton el vagyok maradva a dolgaimmal, sajnos a blogomra is kevesebb idő jut,mint egyébként. Egy kicsit besűrűsödtek az események körülöttem. De már csak ez az egy hónap lesz ilyen, aztán reményeim szerint minden visszazökken a normális kerékvágásba. :))

Mostanában kevesebbet is főzök, és általában gyorsakat, egyszerűeket. Viszont indul a befőzés szezon, érik a cseresznye és az eper, majd jön sorba a többi is...
Tegnap kaptam egy nagy tál epret, felét megettem csak úgy natúr (imádom!), a többiből lekvárt főztem. Mivel nem volt túl nagy mennyiség, úgy gondoltam,hogy végre kipróbálom a Stahl-féle sült eperdzsemet, eddig mindenki dicsérte.

Nos, nekem a véleményem vegyes róla... Bár ízre finom, de az én ízlésemnek nagyon édes, pedig csak fele mennyiséget raktam a cukorból.
Az eredeti recept 1:1 arányban írja az epret és a cukrot. Szerintem ez émelyítően édes lehet...
Normális esetben még ettől is kevesebb cukorral készítem a lekvárt, de gondoltam,hogy itt valószínűleg valami szerepe kell,hogy legyen a sok cukornak... Talán mert tartósítószer nélkül készül, és ez garantálja a hosszan eltarthatóságot?
De mivel úgyis kis mennyiségből készült, és az tuti nem fog sokáig ácsorogni a kamrapolcomon, így gondoltam,hogy nagy baj nem lehet a kevesebb cukor miatt.

Ja igen, és én még raktam hozzá egy kis vanília-esszenciát is (nem aromát), úgy gondoltam, hogy ez el nem ronthatja. Igazam lett. :))



Hozzávalók:

75 dkg eper
30 dkg cukor
2 teáskanál vanília esszencia

Az epreket megmostam, kicsumáztam, félbevágtam. Egy mélyebb tepsit sütőpapírral kibéleltem úgy, hogy jócskán túllógjon a szélén a papír.
A tepsi egyik felébe az epret raktam, a másik felébe beleöntöttem a cukrot, és a 180°C-ra előmelegített sütőbe raktam. 30 percig sütöttem, a végére a cukor szépen felolvadt és kicsit karamellizálódott. A papír négy sarkát összefogva a tartalmát egy hőálló tálba öntöttem. Vigyázzunk, mert az olvadt cukor nagyon forró tud lenni.



Itt pár percig kevergettem, hogy a cukor teljesen felolvadjon az epres lében, majd üvegekbe töltöttem. Száraz dunsztba rakva hagytam kihűlni, majd a kamra polcára került.

10 megjegyzés:

Ciripbogár írta...

hmm, micsoda illata lehetett!
És olyan egyszerű, talán még én is meg tudom csinálni!

Bianka írta...

De szépséges színe van az üvegben

babette írta...

Nagyon ötletes, kíváncsi vagyok az eredmény milyen.mármint a hagyományos főzéshez képest

foncsi írta...

na, ez azért lényegesen egyszerűbb megoldás, mint a miénk (épp tegnap készítettünk lekvárt Mamával), mi ráadásul kis adagokban rotyogtatjuk, max 2 merőkanálnyit egyszerre. :D 1 kiló eper/40 dkg cukor a nyerő nálunk, de egy ősrégi szakácskönyvben 90 dekát (?!?!?!) is láttam, na az azért...:D

sütőben sültek közül még ez a szimpatikus: http://www.nosalty.hu/kocsogos_szilvalekvar_-_sutoben_recept_1432

Barbi konyhája írta...

Nagyon tetszik ez az ötlet, látok rá esélyt, hogy kipróbáljam! Köszi!

Latsia írta...

Szemi, gyönyörű lett!

Én kipróbáltam a hagyományos, a Stahl féle és a kenyérsütőgépben való eperkészítést.
A Stahl féle nekem is borzalmas cukros volt, aztán 6 hónap múlva, amikor elővettem, akkor meg a kanál is megállt benne:-)
Úgyhogy azt dobtam... maradok a gépnél vagy nagyobb mennyiség esetén a hagyományos befőzésnél. Azt is fel lehet gyorsítani dzsemfix-szel, ha valakinek nem sérti az ízlését... az enyémet nem:-)

Szemi írta...

Köszi Bianka!

Barbette, a végeredmény finom lett, de mint írtam is, nekem kicsit túl édes. Viszont az eper íze mintha intenzívebb lenne,mint a hagyományos befőzésnél. Olyan "igazi" eper íze van. :)

Foncsi, egyszerre csak két merőkanálnyit? Hú, akkor az sokáig eltarthat. :) Az nekem túl macerás! :D

Barbi, próbáld ki, kíváncsi vagyok, neked hogy fog ízleni.

Latsia, ha még egyszer kipróbálom ezt a fajta lekvárkészítést, akkor biztos,hogy sokkal kevesebb cukrot fogok hozzá adni.
Egyébként én is használom a dzsemfixet, nekem semmi bajom nincs vele. Oké, tudom,hogy van benne tartósítószer, de anélkül nem is nagyon mernék elrakni nagyobb mennyiséget, félnék, hogy megromlik. Valami kell bele,hogy elálljon, vagy tartósítószer, vagy sok cukor...Akkor talán inkább az előbbiből egy kevés, a cukrot kerülnöm kell.
Most épp nyírfacukorral és ezzel a dzsemfixel raktam el még 3 kg epret lekvárnak. 1 kg eperhez így elég volt a 20 dkg nyírfacukor.

Szemi írta...

Ciripbogár, ez tényleg nagyon egyszerű! :)

Névtelen írta...

Szia Szemi! Isteni a dzsemmed. Próbálkozom Nálad is a kommenteléssel, remélem sikerülni is fog. Irigykedem az "édes élet"-hez való sikerekhez. Nálunk ez sajna nem mehet. Azért igyekszem a másokéban gyönyörködni :) :)
Viki voltam.

Szemi írta...

Szia Viki! Köszi! A kommentelésed sikerült. :))
Nálatok miért nem mehet az "édes élet" ? Nem fogyaszthatsz cukrot, erre gondolsz? Én is raktam el epret nyírfacukorral is, de nem így, mert itt kellett,hogy a cukor karamellizálódjon, azt pedig a xilit nem tud.