2011. október 16., vasárnap

Svájci gyökérkenyér - pain paillasse - a kenyér világnapjára






"A svájci székhelyű Pékek Világszövetsége 2001-es kongresszusán döntött úgy, hogy október 16. legyen a KENYÉR VILÁGNAPJA. A világnap célja, hogy bemutassa a világ legfontosabb élelmezési cikkének – az életfontosságú ásványi anyagokat tartalmazó, fontos energiaforrásnak –, a kenyérnek a jelentőségét. A világnapot már közel 30 ország ünnepli elsősorban karitatív jelleggel, mivel ezen a napon a pékek adományaikkal segítik a rászorulókat. Az ünnep alkalmat ad arra is, hogy a pékek áldozatos munkájára és a kenyér jelentőségére a nagyközönség figyelmét is felhívják."
(Idézet innen) 

A héten Limarától kaptam egy meghívást a facebookon, hogy ha van kedvem, csatlakozzak ehhez a  kezdeményezéshez. Persze örömmel tettem, hisz kenyeret egyébként is sütök, néha ajándékba is. Most is az volt az akció  lényege, hogy aki egyébként is sütne kenyeret, ne egyet süssön, hanem kettőt, és az egyiket ajándékozza valakinek. Lehet az szomszéd, barát, bárki. 

 


Úgy gondoltam, hogy e jeles alkalomból végre megsütöm ezt a fajta kenyeret. Egyszer ettem ilyet, nekem nagyon ízlett, azóta keresem a megfelelő receptet hozzá. Nemrégiben  rá is akadtam a Zamat és illat blogon, a kép nagyon meggyőző volt, a recept egyszerű, és mivel Trinitynél eddig csupa jó receptet találtam, ez mellett döntöttem.

 A recepten csak annyit változtattam, hogy rögtön dupla adaggal indítottam, és a szárított helyett friss élesztőt használtam. Egyébként az egész úgy jó,ahogy van, nagyon finom lett a végeredmény. Kicsit hasonlít a dagasztás nélküli kenyérhez, de attól jobban formázható.

A fele ízesítés nélkül készült, a másik felébe raktam szárított  oregánót, bazsalikomot és kakukkfüvet.

Hozzávalók:

1 kg kenyérliszt (BL-80)
8 dcl langyos víz
3,5 dkg friss élesztő (vagy 1 dkg szárított)
2,5 dkg só
1 kiskanál cukor

fűszerek ízlés szerint

Tegnap este a lisztet egy nagy dagasztótálba öntöttem, hozzáadtam az élesztőt, cukrot és a sót. Hozzáadtam a langyos vizet, és fakanállal alaposan elkevertem (nem kell dagasztani).
A tálat lefedve hagytam szobahőmérsékleten egész éjjelre (kb. 12 óra kell neki).



Ma délelőtt a tésztát egy alaposan belisztezett gyúródeszkára öntöttem, és négy részre osztottam. Egyenként téglalap alakúra formáztam, lapítgattam. Kettőt csak úgy simán feltekertem, de kettőre ekkor szórtam rá a szárított fűszernövényeket, és csak utána tekertem fel bagett formára. Majd a rudat háromszor-négyszer megtekertem (ez a gyökérkenyér jellegzetes formája), és sűtőpapírral bélelt tepsire raktam, és hagytam még egy órát kelni.



Közben a sütőt előmelegítettem 200 °C-ra, a sütő aljába egy kis lábasba vizet tettem, ami így gőzösíti a sütőt. A tésztát vízzel lespricceltem, liszttel meghintettem, majd a sütőbe raktam, és kb. 30 perc alatt készre sütöttem.



A sütőből kivéve egy kevés vízzel lespricceltem, és rácsra téve hagytam kihűni.

Szerintem nagyon finom, csak ajánlani tudom ezt a fajta kenyeret és az elkészítési módot is. 
Remélem a barátainknak is ízlett, akiknek küldtem belőle. :))


Trinity, köszönöm a receptet! :)



14 megjegyzés:

Seafalcon írta...

Egyszerűen szuper!
Én is süttem, paprikás kiflit :)

Chef Viki írta...

Gyönyörűek lettek :-)

Bianka írta...

Imádom, és nagyon szépek lettek

Szemi írta...

Seafalcon, a paprikás is finom lehetett! :)

Chef Viki, Bianka, köszi. :)

Viki írta...

Jaj de jól néznek ki. Én még soha sem próbálkoztam dagasztás nélkülivel. Egyszer neki kellene futni :))

trinity írta...

Jajj, de örülök!!! Olyan szép lett a tiéd is! Külön megnyugtató, mert egy Spanyolországban élő bloggerinának túl lágy lett a tészta, és kicsit összenőtt. Szerintem ott más a liszt, mert nálunk is azóta sokszor volt már különböző fűszerekkel és mi is imádjuk!
Váljék egészségetekre, Szemi!!!!

Szemi írta...

Viki, próbáld ki egyszer, megéri! :))

Trinity, köszönöm! :)
Azt hiszem,hogy gyakran fogok ilyet sütni, mert egyszerű , gyors és finom. :)

zazálea írta...

hűdeszépek....

Szemi írta...

Zazálea, köszi! :)

Marica írta...

Szia,ma bekeverem én is:) lesz,ami lesz!!!! :)

Szemi írta...

Hát, nagy baj nem történhet, max. holnap esztek egy finom kenyeret! :))
Megírod majd, hogy sikerült?

Barbi konyhája írta...

Megyek sütni! :))

Kriszta írta...

Nagyon guszta, tervezem én is, hogy kipróbálom. Annyit kérdeznék, hogy ha csak este tudom bekeverni és csak másnap este sütni, akkor célszerű lenne hűtőben tartani, vagy akkor is elég, ha szobahőmérsékleten hagyom??

Szemi írta...

Ha nincs túl meleg a szobában, akkor szerintem kint hagyhatod nappal is. Esetleg valami hűvösebb hely, például spájz nincs véletlenül?
Remélem jól sikerül, ha van kedved, írd majd meg légyszíves! :)