2011. április 2., szombat

Duplán citromos kelt kalács



Ezzel a kaláccsal nyugodtan nevezhetnék a "ronda, de finom" kategóriában. Tegnap sütöttem, és még gondolkodtam is, hogy egyáltalán felrakjam-e? Mert nagyon nem úgy sikerült, ahogy kellett volna. A receptet Jade oldalán találtam még tavaly, azóta készültem megcsinálni. Nála eszméletlen szépen nézett ki. Nem tudom,mit ronthattam el rajta, talán túl sokáig kelt a tészta, és túl lágy lett, mindenesetre nem álltak meg olyan szépen a szeletek, mint neki, hanem összecsúsztak. :((

Végül úgy döntöttem, hogy mégis megmutatom, két okból is. Egyrészt Jadenál meg lehet nézni, hogy pontosan hogyan is kéne ennek a kalácsnak kinéznie. :)
Másrészt viszont annyira finom volt, hogy az íze bőven feledtette a kinézetét. :))

Már azt is kitaláltam,hogy legközelebb /mert az tuti, hogy még fogok ilyet csinálni, nagyon finom!/ nem ilyen lapokat fogok vágni belőle, hanem feltekerem mint a piskótatekercset, felkarikázom, és úgy sütöm ki. Persze a kinézete már totál más lesz, mint az eredetinek, de a lényeg, az íz, az megmarad. :))

Hozzávalók a tésztához:

10 dkg rétesliszt
30 dkg finomliszt
1,5 dcl tej
5 dkg cukor
2 teáskanál porélesztő
1/4 teáskanál só
6 dkg vaj
2 tojás
1 vaníliarúd kikapart belseje
1 teáskanál vaníliakivonat

A citromkrémhez:

10 dkg cukor
3 nagy citrom lereszelt héja
2 evőkanál citromlé
6 dkg vaj

A mázhoz:

8 dkg krémsajt
4 dkg porcukor
1 evőkanál tej
1 evőkanál citromlé



A tészta hozzávalóit a kenyérsütőgépbe raktam, majd a dagasztóprogram segítségével bedagasztottam, és benne is hagytam megkelni.

Amíg a tészta kelt, elkészítettem a citromkrémet. A lereszelt citromhéjat ,citromlevet, cukrot, vajat jól kikevertem.

A megkelt tésztát lisztezett munkalapon kinyújtottam, kb. 45x35 cm-re, és rákentem a citromos krémet. Vízszintesen 4 egyenlő részre vágtam, majd egy-egy csíkot egymásra helyeztem, és ezeket 5-5 egyforma részre vágtam.
Egy 13 x 23 cm-es püspökkenyér formát kivajaztam, és megdöntve kettesével beleraktam a tésztakockákat.
Nekem itt csúszott be a hiba a projektbe, ugyanis a tészta nem állt meg, hanem lecsúszott...
De Jadenál látni, hogy neki nagyon szépen megmaradtak állva a lapok.

Letakarva újra a duplájára kelesztjük a tésztát, majd 180 °C-ra előmelegített sütőben aranybarnára sütjük.
A vége felé már olyan ínycsiklandozó illatok jöttek a sütőből, hogy ihaj! :)

Nem így kéne kinéznie, de nekem ilyen lett. Ez az elrettentő példa:
:))



A sütőből kivéve 10 percig a formában hagyjuk hűlni, majd rácsra helyezzük. Végül még melegen megkenjük a közben összekevert mázzal.

Nagyon finom, foszlós tészta, intenzív citromos íz jellemzi ezt a kalácsot. Citromot kedvelőknek kötelező kipróbálni! :))

20 megjegyzés:

Niki írta...

Megnéztem Jade-nál is...hmmm...nem is tudom,szerintem mindkettőtöké űber guszta:)Talán a tiéd jobban bejön nekem :)))

Szemi írta...

Niki, köszönöm, igazán kedves vagy! :)

Kata írta...

Én még akkor elkészítettem a sütit, amikor megjelent a Kifőztükben. Mondjuk nekem nagyobb a formám, ezért 50 dkg lisztből sütöttem, de a folyadék mennyiségét megtartottam. Valószínűleg a Judit által használt lisztnek más a minősége, mint a mienknek, az több folyadékot vett fel.
Ha gondolod, fent van a blogomon, megnézheted.
Viszont szerintem abszolút nem probléma a kinézete, új dizájnja lett:))

És osztozom a süti iránti lelkesedésedben, nálunk is expressz gyorsasággal tűnt el!

Szemi írta...

A formán is sokat vacilláltam, mert nekem van egy nagyobb, és egy picivel kisebb, mint amit Jade írt. Végül a kisebbe raktam, mégis összecsúszott,:))
Talán tényleg a liszt minősége más... De egyébként meg nem vált a hátrányára, hogy ilyen lágy volt, mert nagyon finom puha maradt sütés után is. :)
Mindjárt megnézem a tiédet is. :)

Blogkonyha írta...

Hű, de bitangul néz ki! Imádom a citromos dolgokat. Ki fogom próbálni! ügyes vagy!!!

Liza írta...

Hát nekem nagyon tetszik és szívesen meg is kóstolnám!:)

Szemi írta...

Illeskrisz, Liza, köszönöm! :)

Gizi írta...

Nekem se lenne vele semmi gondom, szívesen megkóstolnám.(különben még annak idején láttam egy blogba, de neki aztán fergeteges rondára sikerült)

Nelli írta...

Szerintem szép lett!Én biztosan kérnék egy szeletet, ha megkínálnál vele.:-)Szeretem a citromos dolgokat.

Szemi írta...

Gizi, Nelli, köszi. Akkor küldök egy kis virtuális kóstolót. Kapcs.ford. ! :))

Judit írta...

Ez messze van a rondától, inkább kissé rusztikus. Én is már háromszor megcsináltam (az első lett a legszebb) és nagyon-nagyon finom !

Bianka írta...

ÁÁÁÁ ez isteni lehet

Chef Viki írta...

Így van, új dizájn, és úgyis az íz a fontos! Én pl. csukott szemmel is ügyesen tudok enni :-)

Abszolút bevállalnék belőle 1-2 szeletet!!!

Szemi írta...

Judit, hát jó, nevezzük rusztikusnak! :))

Bianka, tényleg az.

Chef Viki, szerintem is az íz a lényeg, végül ezért is raktam fel. :)
Egyébként az előbb volt itt a barátnőm, akinek tegnap kellett volna jönni, így most kínáltam meg vele. Ahhoz képest,hogy péntek este sütöttem, még most vasárnap is nagyon finom! :)

Jade írta...

Nekem kimondottan tetszik a kalacs gondor frizuraja, legkozelebb direkt ilyenre tervezem! Orulok, hogy izlett!
A liszttol valoban nagyon fugg a teszta, ha otthoni recepteket keszitek, altalaban 0,5 - 1 dl tejjel tobbet vesz fel az itteni liszt. Azt hiszem javitani fogom a receptnel a megadott mennyiseget.
Mindenkeppen gyonyoru lett!!!

Szemi írta...

Jade, az vigasztalt, hog bár összecsúszott a tészta, mert túl lágy volt, viszont valószinüleg ettől volt utána olyan légiesen könnyű a tésztája.
Úgyhogy minden rosszban van valami jó is! :)

Süli Mónika írta...

Szerintem csodaszép! :)
Biztosan kipróbálom a tej, tojásmentes változatát.

Szemi írta...

Köszönöm Mónika. :)
Esetleg kipróbálhatod bele a zabtejet vagy rizstejet a tehéntej helyett.

Süli Mónika írta...

Elkészült a kalács:
http://www.facebook.com/album.php?fbid=123609401046512&id=117858484954937&aid=25086

Nagyon finom volt. Mindenkinek ajánlom.
Köszönöm a receptet!!!

Szemi írta...

Mónika, igazán örülök, hogy ízlett! :)