2011. augusztus 5., péntek

Vaddisznógulyás bográcsban


Tegnap végre megvolt a már hetek óta tervezett bográcsozás.  A vaddisznócomb már egy ideje a fagyasztóban várt a sorára. Kicsit mindig tartok tőle, ha vadhúsból készítek ételt, mivel ritkán kerül rá sor, nincs túl nagy gyakorlatom benne.   Aztán úgy gondoltam,hogy nem csinálok túl nagy faxnit belőle, nagyjából ugyanúgy készült, mint ha marhahúsból lett volna. Mindenki ajánlotta, hogy tegyek bele borókabogyót, hát nem tettem. Nem mintha nem szerettem volna, csak épp nem kaptam. Vettem egy vadhúshoz való fűszerkeveréket, aztán miután otthon elolvastam, hogy mi minden van benne, inkább mégsem raktam hozzá. A fűszerek nagyrésze így is benne volt, az ízfokozóra meg úgy gondoltam, hogy nem lesz semmi szükség, remélhetőleg anélkül is ehető lesz. :)
Viszont találtam a youtube-on egy olyan elkészítési módját a bográcsgulyásnak, amit én még nem próbáltam.  Bár ott igazából nem gulyás, hanem pörkölt készült, de végül ugyanúgy csináltam, csak kicsit hosszabb lével. Mi mindig először meg szoktuk pirítani kicsit a hagymát a zsíron, majd erre jött a hús, fűszerek, stb. Itt viszont mindent egymásra kellett rétegezni előre, és egyben megpárolni.
Amiben ettől eltértem az az volt, hogy én előtte bepácoltam a húst két napra, úgy gondoltam,hogy az nem árthat neki. :) 


Hozzávalók:

2,2 kg vaddisznócomb

a páchoz:
 
2 dcl  száraz vörösbor /nálam  most Egri Bikavér/
2 dcl olaj
1 karikára vágott hagyma
3 db felaprított fokhagyma
borsikafű, kakukkfű, majoranna
babérlevél, szemes bors, szegfűbors

A húst megtisztítottam a hártyáktól és az inaktól, majd kisebb kockákra vágtam. A pác hozzávalóit összekevertem, és beleraktam a húst. Egy nagyobb jénai tálba raktam, aminek volt teteje is, és beraktam a hűtőbe. Két nap és éjjel pácolódott, közben néha átforgattam, hogy mindenhol egyenletesen átjárják az ízek a húst. 
            
                                               

A többi hozzávaló: 

disznózsír
kb. 4-5 fej nagyobb hagyma,
ugyanennyi darab apróra vágott fokhagymagerezd
4-5 darab paradicsom és zöldpaprika
1,5 kg krumpli. 
Fűszerezéshez: só, őrölt bors, borsikafű, majoránna, kakukkfű, pirospaprika, csípős pirosarany.

A bográcsot kenjük ki vastagon zsírral, majd kezdjük el benne rétegezni a hozzávalókat. Alulra rakjuk a fele húst, erre jön a vékony  karikára vágott hagyma, zöldpaprika, paradicsom (héját húzzuk le előtte).
Fűszerezzük meg, majd takarjuk be a hús másik felével, és öntsünk rá kb. 3-4 dcl ugyanolyan vörösbort, mint amibe pácoltuk a húst. A visszamaradt páclét is ráönthetjük. Gyújtsuk be alatta a tüzet, és várjunk, míg elkezd lassan főni. A bogrács bezsírozott oldala megakadályozza, hogy ráégjen a hús vagy a zöldség. Szórjuk meg a tetejét egy kis őrölt pirospaprikával és felönthetjük egy kevés vízzel is, éppen csak annyival, ami ellepi a húst.

Aztán hagyjuk magára, hagy párolódjon , minimum 2 óra , de inkább 3 kell, hogy a hús megpuhuljon. Azért nem árt, ha valaki ez idő alatt is szemmel tartja a dolgokat, nálunk ez a valaki Dió volt. :))














































































































































































Közben  pucoljuk meg a krumplit, vágjuk kockára. Mikor a hús már puha, adjuk hozzá. Egy kevés vízzel is felönthetjük még ilyenkor, és főzzük készre. Ha puhul a krumpli okvetlenül kóstoljuk meg a gulyást, valószínüleg kell majd még hozzá egy kis só, vagy fűszer, mert a krumpli eléggé magába szívja ezeket. Hogy mennyire legyen bő lére eresztve, az ízlés dolga, van aki sűrűbben, vagy aki sok lével szereti. Igazi fehér házikenyérrel az igazi, amivel jól ki lehet tunkolni a levét. :)) Az egészet öblítsük le finom vörösborral.


8 megjegyzés:

Pixie Pie írta...

Hú, ettől a látványtól most nagyon megéheztem! Imádom a vaddisznóhúst! Megyek is vacsizni... :)

Éva írta...

Ildikó, ez nagyon jó, biztos finom volt!

Szemi írta...

Pixie, tényleg igazán finom lett, a vaddisznóhús sovány, de ízletes.

Éva, az volt, és nekem nagyon bejött ez az elkészítési mód. Nem kell külön pirítgatni a hagymát, vigyázni,hogy ne égjen le... Minden egymásra pakolódik, a végeredmény pedig tökéletes! :)

Bianka írta...

Micsoda íze lehet

María írta...

Hú, de étvágygerjesztő ez a vaddisznó gulyás!!. Biztosan nagyon finom volt. Ki fogom próbálni, ha sikerül vaddisznóhúst szereznem.

Gizi írta...

Nagyon-nagyon guszta!!! Bográcsban főzve isteni finom lehetett. Most jó nagyokat nyelek.:))
Én is mindig így készítem össze a bográcsba valókat, szépen egymás tetejére.

Raindrop írta...

Jaj, hát ott van a kis tündérbogár! Gondoltam átjövök megnézni, van-e fotó róla, erre ez vár. :D
Gyönyörű kutyus!!!
Várja ezt a finomságot... :)
Csodásan néz ki a pörkölt.

Ottis írta...

Finom biztos, megkóstolnám szívesen!