2012. május 18., péntek

Tejszínes-fahéjas tejberizs gyümölcsökkel


Az egész úgy kezdődött, hogy kaptam egy kevés rebarbarát, és elkezdtem receptek után nyomozni a neten, hogy mégis mihez lenne jó kezdeni ezzel a 20 dekával...
Találtam is egy csomó jó receptet, el is mentettem mindet, de csak mocorgott bennem a kisördög,hogy mégis valami mást akarok. Persze azt nem tudtam,hogy mit. :) Jellemző. :))

Aztán eszembe jutott, hogy Nagy Levinnél egyszer láttam egy szuper rizspuding receptet, elő is kerestem, és már el is dőlt, hogy ezt akarom. Csak a mennyiségek ingattak meg, mikor kimértem az ott megadott rizs mennyiségét, nagyon kevésnek éreztem. Így hát megdupláztam...
Kaptam egy nagyon finom tejberizst, de ez mégsem az a rizspuding volt, mint amit ott láttam, úgyhogy nemsokára ismét meg fogom csinálni, most már az előírt adagokkal.

Mindenesetre ezt a változatot is nagyon tudom ajánlani, egy csomóféleképpen lehet ízesíteni, friss vagy fagyasztott gyümölccsel, befőttel, stb.

Az enyémbe most került ugye a rebarbara, amit megsütöttem mézzel és fahéjjal, de mivel nem lett elég az összesbe, így készítettem fagyasztott málnapüréset és áfonyazseléset is. :)




Hozzávalók a tejberizshez:

15 dkg rizs
1 liter tej
2 evőkanál vaj
2 rúd fahéj
1 rúd vanília
1 marék mandulaforgács
4 evőkanál nyírfacukor (vagy rendes cukor)

2,5 dcl tejszín habbá verve

A rizst megmossuk, lecsepegtetjük, majd a vajon pár percig kevergetve fehéredésig pirítjuk. Felöntjük a tejjel, belerakjuk a fahéjat és a vaníliarudat. Az elején még néha megkeverve kb. 40 perc alatt készre főzzük.
A végén adjuk hozzá  a cukrot és a mandulaforgácsot, még ezzel 1-2 percig főzzük. Teljesen hidegre hűtjük. Ekkor óvatosan hozzáadjuk a habbá vert tejszínt.




Amíg kihűl, megcsináljuk a rebarbarát és áfonyát, mert ezeknek is hűlni kell.

A rebarbarát (nekem 20 dkg volt) 4-5 cm hosszúságú darabokra vágjuk. Ha szükséges, hámozzuk meg.  Bár azt mondják, hogy általában nem szükséges, de én ahogy levágtam a végét, megindult a "héja" is, ezért inkább lehúztam.
Tegyük egy hőálló tálba, szórjuk meg kevés fahéjjal, barna nádcukorral (az íze miatt), és csurgassunk rá kb. 2 kanál mézet. 180 °C-os sütőben puhára sütjük (kb. 25 perc), a vége felé megszórjuk szeletelt mandulával, és még 1-2 percig pirítjuk.
Isteni finom íze lesz! :)






A sült rebarbarát teljesen kihűtjük, majd a tejberizzsel rétegezve egy pohárba rakjuk.
A tetejét pirított mandulával szórjuk meg.




Az áfonyás zseléhez fogtam kb. 2 maréknyi fagyasztott áfonyát, egy lábasba raktam, pici vízzel és egy narancs levével + reszelt héjával lassú tűzön kiolvasztottam, nyírfacukorral édesítettem, majd átforraltam.
Egy botmixerrel szétturmixoltam. 1 evőkanálnyi zselatint kevés vízbe áztattam, 10 percig hagytam,hogy megduzzadjon. Ekkor beraktam a mikróba, kb. 0,5 perc alatt felolvasztottam.
Az áfonyaszószból hozzáraktam pár kanálnyit, gyorsan elkevertem,majd az egészet visszaöntöttem a többihez. Kevergetve besűrítettem. Megvártam,míg kihűl, majd ezt is a rizzsel rétegezve pohárba raktam.



A málnás volt a legegyszerűbb. Egy kevés fagyasztott málnát 1 percre a mikróba raktam. Épp csak annyi ideig, hogy ne olvadjon ki teljesen, de már ne legyen teljesen összefagyva. Megszórtam nyírfacukorral, majd fogtam egy krumplinyomót, és szétnyomdostam. Csak olyan félig pépesre, hogy azért maradjanak benne málnaszemek is.




Így félig jegesen rétegeztem le a tejszínes rizzsel. A tetejére ennek is pirított szeletelt mandulát szórtam.


A gyümölcsökből és egyéb hozzávalókból nem tudok pontos mennyiséget írni, ezeket csak úgy szemre csináltam. Ebből az adagból 6 ilyen pohárkával lett.

A három féléből , amit csináltam a málnás azért ízlett, mert nagyon jól ment a friss, jeges málna íze a tejberizshez.
A mézes-fahéjas rebarbara nagyon különleges és finom, édesen savanykás ízvilág, nekem nagyon bejött.
Az áfonyás íze volt a legkevésbé átütő, de azért elfogyott az is. :))

A lehetőségek végtelenek...


Nincsenek megjegyzések: