2016. június 27., hétfő

Rakott tök (paleo)



Így nyár elején csak úgy kínálja magát a sok finom, zsenge zöldség, szinte a bőség zavara van, melyikből is készítsen valamit az ember lánya. Az ötletet egy paleos ismerősömtől, Ágitól kaptam. A lényege maradt, csak a fűszerezést igazítottam az ízlésemhez.
Nálam most úgy készült, hogy dupla adag húst daráltam le, mindkettőbe ment zellerszár, hagyma és répa is, majd két részre osztottam. A feléből ezt a rakott tököt, a másik feléből fasírtot csináltam. Így egy csapásra két legyet ütöttem rögtön. Ide a receptbe azt a mennyiséget írom, amiből a rakott tök készült. 


Hozzávalók:

1 zsenge főzőtök (1 kg körül)
40 dkg csibecomb filé
1 zellerszár
1 répa 
1 kisebb hagyma
2 gerezd fokhagyma
só, frissen őrölt 4 színű borskeverék
madras curry
kapor 
kókuszzsír 

öntet:

1 dl kókusztejszín 
2 tojás 
só 
kapor
5 dkg cheddar sajt (2 évig érlelt)




A csibecombot a zellerszárral, répával, hagymákkal együtt ledaráltam, majd egy serpenyőbe, a felforrósított kókuszzsírra raktam. Fűszereztem, kevés vizet hozzáöntöttem, majd lefedve, néha megkeverve, 30 perc alatt készre pároltam. A vége felé a fedőt levettem róla, hogy elfőjön belőle a felesleges víz. 




Egy hőálló sütőtálat vékonyan kikentem kókuszzsírral. A tököt meghámoztam, 2 felé vágtam, a belsejéből a magokat kikapartam egy kanál segítségével. Vékony szeletekre vágtam, felét a kizsírozott sütőtálba raktam, enyhén megsóztam. 
Erre jött a darált hús, majd ismét egy sor tök, ismét sózás. 




Az öntethez a tojást felvertem, sóztam, hozzáadtam az 1 dl kókusztejszínt, és az apróra vágott kaprot is. (Kaprot a húsra is, és az öntetbe is tettem). A sajtot apróra reszeltem, felét félreraktam, felét szintén az öntethez kevertem, majd az egészet a rakott tökre öntöttem. 




A sütőt közben előmelegítettem 180 °C-ra. A tálat alufóliával lefedtem, majd a sütőbe raktam. 30 perc alatt megpárolódott benne a zsenge tök, ekkor a fóliát levettem róla, és rászórtam a maradék sajtot. Bekapcsoltam a grill funkciót, és pár perc alatt megpirítottam a tetejét. 
Nagyon finom, könnyű, igazi nyárias ebéd! :))



Megjegyzés:
A sajt a paleoban kompromisszumos, ezért akinek nem fér bele, hagyja el nyugodtan, anélkül is finom lesz.
Aki használ sajtot, annak is azt ajánlom, hogy hosszan (legalább 1, de inkább 1,5 -2 évig) érlelt fajtát válasszon. Én a Lidl-ben szoktam venni ilyen Cheddar vagy Parmezán sajtot. Mivel ritkán használom, a 20 dkg-os darab fél évig is elég. 






2 megjegyzés:

Unknown írta...

A rakott tök ma elnyerte mindenki tetszését! Olyannyira, hogy nem maradt holnapra. (pedig úgy terveztem) Köszönöm Ildikó!

Szemi írta...

Köszönöm szépen a visszajelzést, nagyon örülök, hogy nektek is ízlett! :)