2012. július 24., kedd

Rozslisztes, zabpelyhes cipók



Ma találtam rá Babette oldalán ennek a rozsos cipónak az elkészítési módjára. Az fogott meg, hogy nem rendes öregtészta van benne, hanem ilyen gyorsított eljárással készített, olyan kovász-szerűség. Mindenképp ki szerettem volna próbálni, mivel azt már én is megtapasztaltam az évek során, hogy az öregtészta nagyon sokat lendít a kenyér minőségén. Viszont az én öregtésztám most a fagyasztóban csücsült, elfelejtettem időben kivenni... kenyér meg kellett. :)
Nagyon finom lett , igazi ropogós héj, puha bélzet... a recept megy a kedvencek közé. :))
Annyit változtattam, hogy nem teljeskiőrlésű liszttel, hanem fehér rozsliszttel készítettem, és egy kevés zabpehely is került bele.

Először a gyorsított "öregtésztát" készítettem el:

2 dcl vizet megmelegítettem, és elkevertem 20 dkg félbarna (BL-112) liszttel , valamint 2 dkg élesztővel és 1 kiskanál cukorral. Meleg helyen addig kell keleszteni, míg feljön, buborékos lesz, majd visszaesik. A folyamat kb. 30-60 percig tart, attól függően, milyen meleg van a helységben. 

Mivel én most siettem, Babett tanácsát megfogadva a mikróba raktam melegedni. Előtte viszont 3 percre beleraktam egy nagyobb pohár vizet, ettől felmelegedett a mikró belseje. A tál tetejét lefedtem forró vízbe mártott konyharuhával. Nekem így is 60 percig eltartott ez a folyamat. Ilyen lett:




Ekkor beleöntöttem a kenyérsütőgép üstjébe, és hozzáadtam a többi alapanyagot is:

20 dkg félbarna kenyérliszt
20 dkg fehér rozsliszt
6 evőkanál zabpehely
1,5 dcl langyos víz
2 teáskanál só
2 evőkanál olaj
csipetnyi aszkorbinsav

Elindítottam a dagasztóprogramot, és keményebb tésztát dagasztottam vele. Ha szükséges, adjunk hozzá még kevés vizet vagy lisztet. 
Kikapcsoltam a gépet, és hagytam, hogy a duplájára keljen, ez kb. 45 perc volt.

Ekkor kivettem, átgyúrtam, és két részre osztottam. Lisztezett deszkán mind a kettőből cipót formáztam. Két egyszerű műanyag tálba tiszta konyharuhákat terítettem, ezeket kicsit beliszteztem. A két cipót varrásukkal felfelé beleraktam. Letakartam, majd 60 percig kelesztettem.



Ilyen szépen megkeltek az egy óra alatt...


Bekapcsoltam a sütőt, és 200 °C-ra előmelegítettem.

Fogtam két XXL-es sütőzacskót,és egy tepsire raktam. Óvatosan , egyenként belefordítottam a két cipót, így most az a rész, ami felül volt, az alulra került. Kicsit beliszteztem, és pengével bevágtam a tetejét. Az egyiket alul is korbevágtam. Vártam vele még 10 percet, amíg a vágások szétnyíltak kicsit. Kevés vízzel lespricceltem, majd bekötöttem a zacskó száját,és beraktam a forró sütőbe.



15 percig sütöttem a 200 °C-on, majd ezt visszavettem 180 °C-ra, és még további 30 percig sütöttem. Amikor kész lett, óvatosan elvágtam a zacskó száját (vigyázni kell, mert a kiáramló gőz nagyon forró..).



A cipókat hideg vízzel lespricceltem, és rácsra téve hagytam, hogy teljesen kihűljenek. 



Nagyon finomak lettek! :)


Nincsenek megjegyzések: