2011. január 11., kedd

Töltött karaj egyben sütve





A töltött karaj ötletét Thrinitől vettem. A hétvégére mindenképpen karajt szerettem volna csinálni, de csak egyszerű rántott húsra gondoltam. Aztán megláttam nála, ami ő készített, és úgy gondoltam, hogy ez azért egy kicsit mégiscsak izgalmasabb lesz. :))
Az eredeti recept ITT megtalálható.

A tölteléket én másképp készítettem, más hozzávalókból. De épp ez a jó benne, hogy kedvünkre variálhatjuk , mindig aszerint, ami épp otthon van.

Hozzávalók:

80 dkg csont nélküli sertéskaraj
8 dkg bacon
5 dkg reszelni való sajt
2 csemegeuborka
0,5 piros kaliforniai paprika
só, kakukkfű
frissen őrölt négyszínű borskeverék

1 nagy fej hagyma
1 dcl száraz fehérbor



A húst a fenti képen látható módon szétvágjuk, hogy egy nagy, téglalap alakú szeletet kapjunk az egészből. Először a húst kb. 1/3 magasságban bevágjuk annyira, hogy teljesen ki lehessen hajtani. Majd megfordítjuk, és most a másik oldaláról is bevágjuk 1/3 magasságban.
Így kapunk egy hosszúkás téglalapot. Egy kicsit klopfoljuk meg a húst, főleg a vastagabb részeknél, de nem kell elvékonyítani. Mindkét oldalát szózzuk, borsozzuk, és megszórjuk kakukkfűvel.

Rakjuk rá a bacont, utána a vastagabbra reszelt sajtot, majd a vékony csíkokra vágott uborkát és a paprikát.Végül a keskenyebbik felétől szorosan tekerjük fel.




Egy kötözőzsineg segítségével fogjuk össze a húst hosszában és keresztben is. Nem épp profi módon csináltam, de a célnak megfelelt. Mégegyszer megfűszereztem kívülről, hogy pótoljam,amit a zsinegelés közben letöröltem róla. :)



Ekkor egy serpenyőben forrósítsunk fel egy kevés zsírt, majd a húst minden oldaláról pirítsuk meg. Ez bezárja a hús rostjait, és meggátolja, hogy a későbbi sütés-párolás során kifollyon belőle a szaft. A karaj amúgy sem túl zsíros hús, nem lenne jó, ha az a kevés is elpárologna belőle.
Így kell kinéznie:



Ekkor fogjunk egy sütőzacskót, rakjuk bele a húst. Tegyük mellé a nagyobb cikkelyekre vágott hagymát. A serpenyőben visszamaradt kevés zsírt öntsük fel a borral, és kicsit süssük át. A borban lévő finom savak felszedik a leragadt pörcöket. Ezeket kár lenne veszni hagyni, inkább így a borral fellazítva locsoljuk rá a húsra és a hagymára.
Kössük be a zacskó száját, majd pár helyen tűvel szúrjuk ki. Lehetőleg felül, hogy a szaft ne tudjon kifolyni. Rakjuk 180 °C-os sütőbe, és kb. 1,5 óra alatt készre sütjük.




Óvatosan nyissuk ki a zacskót, hogy a kicsapódó forró gőz nehogy megégesse a kezünket.
Vegyük ki a húst, és hagyjuk langyosra hűlni, mert csak így lehet szépen szeletelni.

A visszamaradt szaftos sült hagymát merülőmixerrel pépesítettem, és mint szószt, különt tálkában adtam a hús mellé. Elég sós lett, így csak nagyon kevés kell belőle, de nagyon finom a szárazabb hús mellé. Esetleg lazíthatjuk egy kis tejföllel.

Köretnek én most csak zöldségsalátát adtam mellé, a lehető legegyszerűbb módon elkészítve.
Kifacsartam fél citrom levét, elkevertem egy kis olivaolajjal, pici sóval, csipetnyi frissen őrölt borssal, ráöntöttem, és jól összekevertem.
Míg megsült a hús, a salátának volt ideje a hűtőben pihenni, így szépenn összeértek az ízek.



14 megjegyzés:

Nelli írta...

Szép lett és nagyon finom is biztosan!:-)

Bianka írta...

Hű mesésen néz ki

Melinda írta...

Hú de jól néz ki! Már a múltkor is kedvet kaptam hozzá és most is csorog a nyálam :-o)

Liza írta...

Nagyon jó kis recept, legközelebb én is így készítem!:))

Belly írta...

Nagyon nyálcsorgatóan néz ki.

Thrini írta...

Szemi, ez csodás! Egy kis füstölt sült hurkát vacsiztam, de ebből a húsból még egy szeletet, kóstolóként megennék. :)
Nagyon klasszul adaptáltad a receptet a saját háziraktárod tartalmához. :)

családi tűzhely írta...

Nagyon csábító husika!

Gizi írta...

Nagyon guszta!! Most egy-két szeletkét letudnák erőltetni.:))

Viki írta...

Szemi ez gyönyörű !!! Én is sokszor készítek ilyen töltött húsokat, mert reggelire, vacsorára szívesebben elfogasztjuk, mint akármilyen felvágottat, amit egyébként meg sem veszünk.
Jó ötletet is adtál vele. Igaz, hogy filézett csirkemellem van itthon, de a jövő héten sorra kerül.
Még jó, hogy tegnap nem értem rá fasírozottat készíteni belőle.

Nagyon-nagyn szép.

Szemi írta...

Köszi mindenkinek! :))

trinity írta...

Hidegen is nagyon jó lehet,mindenféle felvágottnál 100x többet ér!

Latsia írta...

Ideértem én is, nagyon tetszik ez a hús így, ahogy elkészítetted!
Én még nem töltöttem így karajt, de nagyon jó ötlet!

Gábor írta...

Gratulálunk ehhez a brutál finom Királyi ételhez.Most ettem belőle és isteni.A karácsonyi menübe lesz a helye.A képes recept könnyűvé
teszi az elkészítését.Köszönjük:Gábor

Szemi írta...

Trinity, tényleg finom hidegen is, szépen lehet szeletelni. A felvágottal pedig egy lapon sem lehet említeni! :)

Latsia, köszi, szerintem érdemes elkészíteni, a tölteléket kedvedre variálhatod.

Gábor nagyon szépen köszönöm a visszajelzést! :) Mindig nagy örömmel olvasom, ha valaki elkészíti valamelyik receptemet. Ha még ízlik is neki, az pedig duplán öröm! :))
Szerintem is megállja a helyét a karácsonyi asztalon is.