2010. december 26., vasárnap

Mákos bejgli



Mivel az utolsó pillanatban sütöttem meg az összes karácsonyi sütinket, így egy kis fáziskéséssel hozom a recepteket. De hát karácsony jövőre is lesz, a receptek akkor is jól jönnek majd. Ráadásul ki mondta,hogy bejglit csak karácsonykor lehet enni?

Bár elég gyakran készítek különféle kalácsokat, a bejgli nálunk eddig valahogy kimaradt a sorból. Mivel most készítettem először, így azzal kezdtem, hogy a neten keresgéltem hozzá receptet.
Végül egy ismerősöm ezt ajánlotta, így eszerint sütöttem. Mivel az oldal, ahol a receptet találtam, kiváló fázisfotókat, sőt, még egy videót is bemutat a készítéséről, így én ezt most menet közben nem fényképeztem. Csak a végeredményt. :))
A részletek a készítéséről ITT megtalálhatóak. Érdemes megnézni, nagyon praktikus tanácsokat adnak.

Szerettem volna mákosat és diósat is csinálni, de végül csak fél adag készült, mert nem volt elég a dióm. A fél adagból lett ez a 3 rúd mákos bejgli. Végül is kettőnknek ez is bővel elég egyszerre. A receptet viszont egész adagra írom be.

Hozzávalók:

1 kg liszt
45 dkg margarin
10 dkg porcukor
1 dkg só /én csak 1 mokkáskanállal tettem/
3 dkg élesztő
2 tojássárgája
27 dkg hideg tej /pontosan kimérni! /

Töltelék:

1 kg mák /vagy dió/
60 dkg cukor
2 dcl víz
vaníliás cukor, reszelt citromhéj, mazsola ízlés szerint
a dióshoz tehetünk kevés fahéjat is,ha szeretjük




Az élesztőt kevés tejben keverjük el simára, de ne készítsünk kovászt. A többi tejbe tegyük a sót és a tojást. Az átszitált liszthez adjuk a porcukrot, margarint, az élesztős tejet, végül a tojásos tejet. Alaposan átgyúrjuk, majd elkészítük a tölteléket.

A cukrot a vízzel felforraljuk, leöntjük vele a darált mákot vagy diót, ízesítjük a citromhéjjal, vagy amivel szeretnénk.Ha kihűlt, akkor rakhatjuk a tésztába.

A tésztát pontosan 6 egyenlő részre osztjuk, éppúgy, ahogy a tölteléket is. A legjobb az, ha mérleggel pontosan kimérjük mindkettőt.
A tésztát téglalap alakúra nyújtjuk, majd belerakjuk a tölteléket, és szépen egyenletesen elterítjük rajta. A két oldalát kicsit visszahajtjuk, majd feltekerjük. Rakjuk regy sütőpapírral bélelt tepsire, és kenjük meg tojássárgájával. Tegyük hideg helyre, amíg a tojás megszárad rajta.
Utána lekenhetjük az enyhén felvert fehérjével. Most már meleg helyen hagyjuk,hogy elkezdjen kelni. Kb. 20 perc után már látható lesz rajta márványminta. Egy hurkapálcával szurkáljuk meg, így elkerülhetjük, hogy sütés közben kirepedezzen a tészta.

Ekkor rakjuk 170 °C-ra előmelegített sütőbe, és kb. 35-40 perc alatt süssük készre. Mivel a sütők nem egyformán sütnek, így ezt figyeljük, ha ilyen szép a színe, akkor jó. :)
Nagyon finom lett, férj, mint hivatásos mákimádó, jó osztályzatot adott rá. :))



Megjegyzések:

Bár nekem elsőre kicsit soknak tűnt ez a töltelék mennyiség, de több helyen is olvastam,hogy ennyit ajánlanak, így beleraktam. Jól tettem, tényleg ennyi kellett bele.

Viszont nekem kicsit száraz lett a tésztája, szeletelésnél kicsit morzsálódott. Az ízén nem érződött, mivel a sok töltelék ezt ellensúlyozta, de szerintem kicsit lehetett volna lágyabb is.
Nem tudom,mitől lehet, mert a hozzávalók mértékegységét betartottam, és a nyers tésztával is jó volt dolgozni, megfelelő volt az állaga.
Ha valakinek van ötlete, hogy ezen mivel lehetne javítani, kérem írja meg. :)

6 megjegyzés:

Gizi írta...

Nagyon szép lett a bejglid, és hogy elsőre ilyen gyönyörűre sikerült, csakis gratulálni tudok hozzá.

Lehet kicsit tovább sütötted és jobban kiszáradt a tészta, attól morzsálódhat.(de ez csak az én véleményem:))

Szemi írta...

Gizi, köszi, nekem sokat segített a videó, ott nagyon jól bemutatták a formázását.
Lehet, hogy igazad van, és túlsütöttem.

Bianka írta...

Gyönyörűek

Szemi írta...

Köszi! :)

Névtelen írta...

Szia! Az én véleményem az, hogy sokkal több tejjel kell kidolgozni,(kb. 8 dl) és olvasztott vajat csak egy keveset kell bele tenni és csak a végén! Nagymamámtól igy tanultam és isteni puha, finom lesz! Amugy nagyon szépek a beiglik! Katalina!

Szemi írta...

Koszonom Katalina! :)