2010. február 8., hétfő

Csíkos formakalács



Mikor először láttam a neten ilyen kalácsokat, rögtön tudtam,hogy addig nem nyugszom,amíg nem be nem szerzem a hozzávaló sütőformákat. De hiába, egyszerűen sehol nem volt kapható.
Egy internetes fórumon különböző beszerzési források után kutattak hozzám hasonlóan a formkalács-rajongók. Egy-két embernek sikerült külföldről beszereznie,elég borsos áron. Olyan régóta húzódott ez a dolog,hogy már kezdtem is róla letenni. Míg egyszercsak ,pont a karácsonyi munkaszünet alatt , megcsörrent a telefonom. Egy kolléganőm hívott,hogy ő talált olyan formákat egy katalógusban, amiről én munkában meséltem nekik, és hogy ha szeretném,akkor megrendeli nekem.
Hát hogyne szerettem volna!!! Nemsokára meg is jött a csomag, benne ez a három érdekes formájú henger. Nagyon megörültem neki, alig vártam,hogy végre a hétvégén kipróbálhassam.

Először egy egyszerű, töltetlen kalácsot választottam,hogy kitapasztaljam,mennyi lisztből süssem. A fórumokon a 35 dkg-tól az 50 dkg-ig többféle recept is megtalálható volt,mindenkinek más vált be.
Végül az 50 dkg mellett döntöttem. Úgy gondoltam,hogy inkább dagadjon ki egy picit a formából,mint hogy kevés legyen,mert akkor meg nem veszi fel szépen a henger mintáját.
Végül is bevált ez a mennyiség.Bár az egyikből tényleg kikelt sütés közben egy pici tészta, viszont a szíveknél látni, hogy az meg egy kicsit laza lett, abba pont elment volna az a kis felesleg.

Hozzávalók:

10 dkg rétesliszt
40 dkg finomliszt
3 dkg élesztő
2 dcl langyos tej
1 egészt tojás
4 dkg + 2 dkg olvasztott vaj
1 evőkanál olaj
10 dkg cukor
1 vaníliás cukor
3 evőkanál kakaó
csipet só

A hozzávalókat /a kakaó kivételével/ beleraktam a kenyérsütőgép üstjébe . A tésztába csak a 4 dkg vajat rakjuk bele, a +2 dkg későbbre kell.
Beállítottam a dagasztóprogramot, és a tésztát szép fényesre dagasztottam. Ekkor kivettem, két részre osztottam. Az egyiket kelesztőtálba raktam, és meleg helyre raktam kelni. A másikat visszaraktam a gépbe, hozzáadtam a kakaót, és szépen hozzádagasztottam. Ha szükséges, adhatunk hozzá még 1 evőkanál olajat. Ezt a kakós tésztát a gépben hagytam kelni.
A dagasztás és a kelesztés ideje összesen 1,5 óra volt.
Mikor megkeltek, kivettem mindkét tésztát, és egy nagyobb,lisztezett gyúródeszkára raktam.




Nekem a három henger hosszúsága pont akkora,mint a gyúródeszkám hosszúsága, így egyben ki tudtam nyújtani a tésztát. Ha valakinek kisebb méretű,akkor azt javaslom,hogy mindkét tésztát ossza el 3-3 részre, és külön nyújtsa ki.

Először kinyújtottam az egyiket, óvatosan félrehúztam,majd kinyújottam a másikat is.
Az alsót megkentem a 2 dkg olvasztott vajjal, ráraktam a másikat,és jó szorosan feltekertem,mint a piskótatekercset.
Három részre osztottam, és belecsúsztattam a formába. A formát nem kellett kikenni semmivel. Bár féltem kicsit,hogy beleragadnak, de simánk kicsúsztak belőle ,mikor elkészültek.
A hengerek mindkét végére ráraktam a zárókupakot, és egy tepsire raktam. Meleg helyen, 40 percig újból kelni hagytam őket.




Közben bekapcsoltam a sütőt, és előmelegítettem 180 °C-ra. A kalácsok 35 perc alatt készre sültek. Ekkor levettem a formák végéről a kupakot, és 15 percig hagytam,hogy hűljenek.
Majd simán kicsúsztattam őket a hengerből.
Felszeletelve nagyon mutatós kalácsokat kaptam .

15 megjegyzés:

Liza írta...

Nagyon szépek lettek, és a szívforma most épp aktuális!

Gabojsza írta...

Kedves Szemirámisz, elárulod, hól lehet ilyen formákat rendelni? Nagyon szépek lettek a kalácsaid!

Névtelen írta...

Szia!
Nagyon szépek a kalácsok!
Esetleg meg lehet kérdezni hogy melyik katalógusból lehet ilyet rendelni?
Köszi
Zsu

Névtelen írta...

Szia!

Publikus, hogy honnan szerezte be a kolleganőd ezeket a formákat?
Anna

Nóra írta...

Nagyon guszták és mutatósak! De nagyot nyeltem. :-)

Szemi írta...

Köszönöm mindenkinek a dicséretet!:))
Arra jók ezek a formák,hogy az egyszerű,hétköznapi,kalácsokat is elvarázsolja, érdekessé teszi.

Látom,többeket is érdekel a beszerzési forrás.Én Szlovákiában rendeltem a Neckermann katalógusból.Nem tudom,hogy Magyarországon kapható-e valahol, eddig még nem találkoztam vele sehol.

Thrini írta...

Nagyon jópofa kalácsok! Ötletes forma! Látom néhányunkat lázba hozott..:)

szepyke írta...

Nagyon jópofák! Én végig paráznék, hogy most kitölti e a formát, vagy sem....:)

Szemi írta...

szepyke, egy kicsit én is paráztam! :))
Azért is csináltam a nagyobb adaggal, bár voltak,akik azt mondták,hogy nekik a 35 dkg liszttel is kitoltotte a formát.

Garffyka írta...

Ez nagyon jópofa! Ötletesek a formák és nagyon mutatósak a bennük sütött, csíkos kalácsaid. Szívesen elmajszolnék egy ... mondjuk ... csillag szeletet, aztán meg egy virág formásat :)

trinity írta...

Ez zseniális!! Vajon nálunk is kapható, mert annyira tetszik, gyönyörű lett -utánajárok!!!

BirgánAndi írta...

Én idén tavasszal Németországban vettem 17 Euroért.

Irén írta...

KEDVES SZEMIRÁMISZ! A FIAMTÓL KAPTAM MEG A CSŐFORMÁKAT AMIT A BLOGODON LÁTTAM, ÉS MA SÜTÖTTEM BENNE. SZUPER LETT. EZUTON SZERETNÉM MEGKÖSZÖNNI NEKED A TALÁLÓ ÖTLETET. IRÉN

Irén írta...

KEDVES SZEMIRÁMISZ! A FIAMTÓL KAPTAM MEG A CSŐFORMÁKAT AMIT A BLOGODON LÁTTAM, ÉS MA SÜTÖTTEM BENNE. SZUPER LETT. EZUTON SZERETNÉM MEGKÖSZÖNNI NEKED A TALÁLÓ ÖTLETET. IRÉN

Szemi írta...

Kedves Irén!

Köszönöm szépen a visszajelzést, nagyon örülök, hogy neked is sikerült és ízlett. :)